Skip to content

Vilda och valpar

09 december 2012

Nu väntar en spännande tid 🙂

Ja nu går jag och väntar på att Vilda ska löpa. Troligtvis blir det i början på Januari om allt blir som planerat.
Ska nedan göra en liten beskrivning av Vilda.

Vilda är idag 4,5 år. Jag har själv fött upp henne och är väldigt nöjd med henne. Vilda är en normalstor tik med mycket energi. Vilda vill göra allt jag erbjuder. Både på lydnadsplanen och i skogsarbetet. Vilda är helt skottfast. Vi har också provat att valla och där visade hon stort intresse. Vi har även provat med agility men det var inget som fångade mig däremot älskade Vilda det.  Tyvärr kan jag inget  om vallning  eller agility och jag  var tvungen att inse mina begränsningar.  Tiden räcker inte till allt. Vilda är en hund som är lätt att ha med sig överallt. Fungerar väl med alla människor och älskar barn.  Fungerar väl med alla hundar men tycker att dom ska lämna hennes träningssaker ifred när det är träning. När vi tränar  finns det inget annat för henne. Mina ambitioner med henne har varit att allt vi gör ska hon tycka är kul. Jag tror med glädje och en bra relation kommer man långt.  Och det finns inget roligare jag kan erbjuda henne än att träna.
Inne är det, trots hennes energi, inga problem att slappna av men kommer det någon så säger hon till.  Däremot kan gäster bli utsatta för att klappa henne hela tiden dom är här om man inte talar om för henne att hon ska gå och lägga sig.  Hon älskar att bli klappad och få massage .

På tävlingsbanan var målet i år att bli uppflyttade till högre klass spår och Elit lydnad och det har vi blivit.  Hade hoppats på start i högre klass men vi blev tyvärr bortlottade på alla tävlingar vi hade möjlighet att åka på. Och Elit lydnaden är vi inte färdiga för start i ännu.

Vilda har också godkänt anlagsprov i viltspår. Hon är också uställd med Excellent.
Under vintern kommer vi nu att träna vidare så långt vi kan inför start i Lk Elit och Högre klass spår nästa säsong. Vi får se hur långt vi hinner innan förhoppningsvis en valpmage sätter stopp.
Jag kommer bara att ta en kull på Vilda för vi ska fortsätta på tävlingsbanan är det tänkt. Om allt går som jag hoppas kommer jag att behålla en tikvalp  där jag kommer att sätta höga mål från början.  Jag kommer förmodligen också att sätta ut en tik på foder.

Nedan en bild på ”Siri” Aussieboxys B-My New Dawn (Vildas mamma), Vilda och hennes syster Saga.

trio

Mer att läsa finns under fliken länken ”Valpar”

 

Ha en trevlig andra advent önskar vi er

One Comment leave one →
  1. Mia Jörenius permalink
    25 december 2012 1:21

    God Jul och Gott Nytt år önskar vi (Mia, Linnea och Elin) er alla.
    Tack för titten och kul att träffa dig, Siri och naturligtvis Vilda senast, tiden går fort och vi kikar in här regelbundet för info om nyheter. Hoppas ni får en härlig helg. Vi hörs längre fram.

    Med vänlig hälsning,
    Mia

Kommentera

